Har du lätt för att känna dig stressad?

Om du har lätt för att känna dig stressad är du långt ifrån ensam. Många människor känner en stor press över att prestera både i karriären och på hemmaplan. Stress kan upplevas olika av olika människor och det är när stressen får pågå under lång tid som den kan bli skadlig för kroppen. Det finns saker och tekniker, som du kan använda dig av själv och på så sätt lära dig att hantera nya situationer, som kan orsaka stress. Tennis, styrketräning och kampsport är exempel på träningsformer som är bra vid stress. Stötar och slag fungerar genom att du slår ut dina frustrationer.

Vad händer i kroppen?

När kroppen är stressad sätter den sig i beredskapsläge, den är beredd på drabbning. Hormoner pumpas ut i kroppen och vi får mängder av energi. Du känner att hjärtat pumpar snabbare och att andningen ökar. Det här är jättebra, när du behöver prestera eller när du har bråttom. Att ha det så här under lång tid är däremot skadligt för kroppen – du blir stressad. Det är även olika funktioner som påverkas, beroende på om du blir tillfälligt taggad inför en prestation eller om det rör sig om ett långvarigt stresspåslag. Arbetsrehabuppsala.se är ett rehabiliteringscenter som kan hjälpa dig som är sjukskriven med exempelvis arbetsträning.

Återhämtning är nyckeln

shutterstock_249949852För att du och din kropp ska må bra är det viktigt att du kan varva ner och att kroppen får återhämta sig. När du är stressad kan detta vara svårt och nattsömnen kan bli störd. Sömnen är en av våra viktigaste återhämtningsprocesser och fungerar inte den har du ännu lättare att bli stressad. Träning är bra, men inte sent på kvällen. Då är det bättre att försöka varva ner, kanske lyssna på en avslappningsskiva som lär dig att andas rätt eller utöva yoga. Dra även ner på koffeinet och lägg ifrån dig telefonen på kvällen. Läs en bra bok istället.